Helsinkiläinen Amos Rex -taidemuseo (entinen Amos Andersonin taidemuseo) aukeaa elokuussa 2018. Lasipalatsin alla sijaitsevaan kupolinmuotoiseen näyttelyhalliin pääsi kuitenkin käymään jo tammikuussa.
Tilaisuuden tarkoituksena oli paljastaa avajaisnäyttelyn pääteos, joka on japanilaisen taitelijaryhmä TeamLabin kuudesta teoksesta koostuva digitaalinen installaatio.
Kyse ei kuitenkaan ole mistä tahansa digitaalisesta installaatiosta, vaan nimenomaan immersiivisestä eli moniaistisesta ja osallistavasta taideteoksesta, joka haluaa osaltaan haastaa tavanomaisia käsityksiä taiteesta.
teamLabin näyttely on teknisesti hyvin kunnianhimoinen, ja sitä on tehty yhteistyössä projektorinvalmistaja Epsonin kanssa. Epson toimittaakin museolle 100 lasertekniikalla toimivaa 3LCD-projektoria.
Vesi juoksee lattiasta kattoon
teamLabissa on mukana noin 500 taiteilijaa, ohjelmoijaa, tietokoneanimaattoria, matemaatikkoa, arkkitehtia ja graafista suunnittelijaa. Ryhmän perustaja Toshiyuki Inoko avasi hieman esimodernista japanilaisesta taiteesta ponnistavaa digitaalista teostaan paikan päällä.
Hänen ryhmänsä tekee paikkaan nykytaiteen teoksen, jossa vesi juoksee lattiasta kattoon. Kyse on veden liikkeestä tehdystä fyysisestä simulaatiosta.
Inokon vuonna 2001 perustama teamLab teki läpimurtonsa vuonna 2013 ensin New Yorkin Pace-galleriassa omalla näyttelyllään sekä myöhemmin samana vuonna Singaporessa hologrammiteoksellaan Peace can be Realised Even Without Order.
Amos Rex haluaa luoda kuvamaailmoja
Tammikuussa oltiin tilanteessa, jossa Amos Rexin näyttelytilojen betonivalut oli tehty, ja perusrakeenteet olivat pystyssä. Kupolikatto kohosi kymmenen metrin korkeuteen.
– Tästä luodaan mahdollisimman joustava näyttelytila, jonka kiinteät väliseinät minimoidaan. Voimme tulevaisuudessa luoda tänne kuvamaailmoja, joita emme osaa edes kuvitella tänä päivänä, sanoo Amos Rexin johtaja Kai Kartio.
Amox Rexin suunnittelusta vastaava JKMM:n pääarkkitehti Asmo Jaaksi on tehnyt töitä suunnitteluprojektinsa parissa jo neljä vuotta, vaikka itse museon rakentaminen alkoikin vasta 2016.
– Usko oli välillä koetuksella, sillä Lasipalatsin aukiolla sijaitsevan 15 metrin kuopan rakentaminen ei ole ollut helppo projekti.
Taide on hyvä referenssikohde
Avajaisnäyttelyn teos vaatii, että projektorit näyttävät kaikki teoksen värit yhtä kirkkaina.
– Vaikka jokainen projektori on yksilönsä, pitää niiden pystyä heijastamaan mahdollisimman tasalaatuista kuvaa, kertoo Epsonin Suomen maajohtaja Jorma Lempinen.
Toinen ratkaisua vaativa asia on myös projektorien sijoittelu niin, että ne eivät häiritse teokseen tutustumista.
– Sijoitamme ne luultavasti kahdeksaan eri torniin, jotka naamioidaan mahdollisimman hyvin, Lempinen jatkaa.
Asiasta oli puhuttu teamLabin Innokon kanssa edellisenä päivänä.
Teoksen teknisessä toteutuksessa on mukana myös Pro AV Art, joka on Epsonin pitkäaikainen kumppani ja erikoistunut nimenomaan museoiden, gallerioiden ja mediataiteilijoiden teknisten ratkaisujen ja näyttelyiden laitemyyntiin.
Epsonin johtaja pitää Amos Rexin avajaisnäyttelyä hyvänä referenssikohteena yritykselle. Itse asiassa Epson on ollut mukana muissakin digitaideprojekteissa maailmalla, ja niistä on hyviä kokemuksia.
Amos Rexin kanssa tehdään myös projektorien lisäksi markkinointi- ja viestintäyhteistyötä.