James Bond juo tunnetusti ainoastaan laatujuomia. Samppanja oli hänen pöydässään – tai sängyssään – ensi alkuun pelkkää Dom Perignonia, mutta näkyy aikojen kuluessa vaihtuneen Bollingeriksi.
Vodkien kanssa hän on ollut vähän huitelevaisempi. Aluksi hänelle kelpasi vodka kuin vodka, mutta vähitellen alkoi maistua ainoastaan Smirnoff. Ehkä siitä syystä, että Iso-Britannia osti alkuperäisen venäläisen Smirnov-tuotemerkin ja pisti siihen veen tilalle kaksi äffää. Ja Bondin työnantajahan on Ison-Britannian vastavakoilujärjestö MI6.
Ehkä sen painostus tehosi.
Suomalainen Koskenkorva ei liene koskaan eksynyt Bondin lasiin, vaikka Altia yhdessä vaiheessa yrittikin rakentaan tämän oman vodkansa brändiä hieman hänentyyppisensä smokkipukuisen herrasmiehen varaan.
Tämä yritys meni metsään. Bondin ja suomalaisen haalarimiehen kosiskelu yhtaikaa ei kerta kaikkiaan onnistunut. Mission impossible. Molemmat miestyypit kokivat itsensä loukatuksi.
+ + +
Miksikö tästä nyt kirjoitan? Siksi, että luin äskettäin jälleen, ties kuinka monennen kerran, erään markkinoinnin ammattilaisen valittavan suomalaisen tuotteen pahimman pullonkaulan muodostuvan kaukaisesta sijainnistamme ja kansainvälisten trendisignaalien huonosta seurantakyvystämme.
Ensin mainitusta en osaa sanoa muuta kuin että näyttää ainakin sellu täältä kulkevan ulos aika sukkelasti. Mutta jälkimmäisestä pointista tuli mieleen Altian osuus vuoden takaisilta mainonnan päiviltä. Siellä sain kuulla, miten Bondin ja haalarimiehen dilemma piti ratkaista.
Altia hylkäsi Bondin kokonaan ja haalarimiehenkin puolittain. Se palautti Koskenkorvan maailman turuilta ja pelikasinoilta takaisin kotikonnuilleen Koskenkorvan pikku kylään, sen ohrapeltojen, lähdevesien ja rehtien maanviljelijöiden pariin. Se pani siis lopun eri trendien perässä juoksemiselle ja alkoi uskoa oman tuotteensa aitouden voimaan.
Lyhyessä ajassa vienti Venäjälle kaksinkertaistui. Myös USA:n vodkamarkkinoiden ahtaat portit avautuivat, eivät vielä apposen auki mutta isolle raolle kuitenkin.
+ + +
Mitä tästä pitäisi liike-elämän johdon ja markkinoinnin ammattilaisten oppia?
Ainakin sen, että kaiken maailman trendien apinoimisen sijasta kannattaa uskoa aidon ja alkuperäisen voimaan. Ja sitä täältä Suomesta sentään vielä jonkin verran löytyy, perkele, jos mainosmaailman globaalit mafiosot eivät virtaviivaista meitä itsensä kaltaisiksi vihreiden miesten tunnuksettomaksi armeijakunnaksi, eräänlaiseksi viidenneksi kolonnaksi.
Olenkin varma siitä, että Bond fiksuna tunneihmisenä vielä kossumme löytää. Katsokaapa vain tarkasti seuraavassa filmissä, mistä pullosta Daniel Graigin lasiin ryyppy kaadetaan.
Pertti Jokinen, toimittaja, ruulio.fi-sivuston bloggari