NÄYTE 3: YRITYSVIESTINTÄ, ASIAKASCASE / TIETO

Puubrändi meni keskitetysti verkkoon

Metsäliiton Puutuoteteollisuuden verkkosivuston etusivulla levittäytyy EcoCity, tulevaisuuden ekologinen puukaupunki. Tiedon Service Designin rakentama verkkopalvelu on Finnforestin brändiviestinnän tärkein kanava.

Uuden verkkosivuston tehtävänä on tukea myyntiä ja markkinointia sekä palvella tietenkin asiakasta.

– Verkkosivujen uusiminen oli Finnforestin kaltaiselle 20 maassa toimivalle globaalille tekijälle mittava hanke. Toteutimme 17 eri sivustoa 13 eri kielellä. Projekti vaati huippuluokan projektiosaamista, jota tuli niin Tiedolta kuin Metsäliiton Digital Channels Teamilta, sanoo Finnforestin markkinointiviestinnästä vastaava Johanna Kankkunen.

Uudet verkkosivut perustuvat yhteiseen tekniseen alustaan, Microsoft Office Sharepoint Serveriin, joka palvelee samalla koko Metsäliitto-konsernia. Yhteisestä Internet-alustasta saadaan selvää tehokkuushyötyä.

– Finnforest-verkkosivut oli ensimmäinen uudelle alustalle toteutettu Internet-palvelu konsernissa. Tarkoitus on, että kaikki alustalla tehtävät uudet toiminnallisuudet ovat koko konsernin käytössä. Alustaa kehitetään koko ajan keskitetysti ja kustannustehokkaasti, kertoo Tiedon Digital Service Designin johtaja Joonas Makkonen.

Sivustolla monta tehtävää

– Webin kehittämien on pitkäjänteistä työtä. Pysähdymme katsastamaan Tiedon asiantuntijoiden kanssa visioita, uusia toiminnallisuuksia ja työkaluja pari kertaa vuodessa, Johanna Kankkunen kertoo.

Finnforestin ensimmäiset uuden sivustot lanseerattiin vuosi sitten. Maasivustoista viimeiset valmistuivat kuluvan vuoden alussa. Ensimmäinen käyttäjätutkimuskin on jo tehty.

– 75 prosenttia 1 100 vastaajasta antoi sivuston yleisarvosanaksi hyvä tai erinomainen. Kehitämme sivustoa jatkossa erityisesti liiketoimintatarpeiden ja käyttäjäpalautteen pohjalta.

Sivustolla on monta tehtävää: olla eritasoisen tiedon välityskanava yhtä hyvin rakennusteollisuuden asiakkaille, suunnittelijoille ja arkkitehdille kuin kodin ja puutarhan kunnostajille sekä sisustajille.

– Finnforest UK:n verkkosivuilla kodin kunnostajat ja heitä palvelevat ammattilaiset voivat tutustua pihapiirin rakennuksiin 3D-visualisointien avulla. Kehitämme siellä myös piharakentamisen tuotteiden verkkokauppaa.

– Kunkin maan sivustot rakennettiin paikallisen tuote- ja palveluvalikoiman mukaan. Yhteistä alustaa pystytään räätälöimään hyvin paikallisiin ratkaisuihin, Digital Service Designin konsultti Petri Sohlberg lisää.

Sisällöntuotanto organisoitui

Aikaisemmin Finnforestin verkkopalvelut toimivat kolmelta eri alustalta.

– Tiedon kanssa rakennettu uusi ympäristö mahdollistaa organisoidun sisällöntuotannon ja sivuston kehittämisen kustannustehokkaasti. Siinä riittää myös kasvuvaraa, Kankkunen huomauttaa.
Tällä hetkellä suunnittelun alalla on sivuston sisällön kohdentaminen eri asiakasryhmille.

Sivustosuunnittelusta ja -toteutuksesta vastannutta Finnforestin ja Tiedon yhteistä ydinryhmää täydennettiin tarpeen mukaan eri alojen asiantuntijoilla käyttöliittymäosaajista flash-ohjelmoijiin.

Myös Intranet tuli Tiedolta

Finnforest otti ensimmäisenä käyttöön myös Metsäliiton uuden Intranetin, jonka teknisestä toteutuksesta Tieto vastasi.

– Käytän Intranetin sähköisiä työtiloja esimerkiksi tiedon välittämiseen 15 hengen virtuaaliselle ja kansainväliselle markkinointitiimilleni. Intranet on myös tärkeä online-uutiskanava isossa organisaatiossa.
Puurakentaminen on tulevaisuutta ekologisuutensa takia.

– Koko eurooppalainen puutuoteala haluaa, että julkiset rakennushankkeet voisivat näyttää ympäristöystävällisen rakentamisen esimerkkiä.

Puun käyttö kerrostalo- tai toimistorakentamisessa on jo hyvin yleistä vaikkapa Ruotsissa, jossa joka viides kerrostalo rakennetaan puusta.

Asiakas

Metsäliiton Puutuoteteollisuus, Finnforest, on erikoistunut puupohjoisten tuotteiden ja palvelujen toimittamiseen erityisesti teolliseen rakentamiseen, teollisuusasiakkaille sekä kotien ja asumisen tarpeisiin. Euroopan johtavana puutuotetoimittajana se tarjoaa palveluverkoston 20 maassa.
Metsäliiton Puutuoteteollisuuden liikevaihto on 806 miljoonaa euroa ja se työllistää 4 000 ammattilaista.

Haaste

Vaativa kansainvälinen projekti, joka vaati taakseen monipuolista projektiosaamista.

Tiedon ratkaisu

Verkkosivut perustuvat yhteiseen tekniseen alustaan, Microsoft Office Sharepoint Serveriin (MOSS), joka palvelee myös koko Metsäliitto-konsernia. Yhteisestä Internet-alustasta selvää tehokkuus- ja kustannushyötyä.

Lisäarvo

75 prosenttia 1 100 vastaajasta on antanut uuden sivuston yleisarvosanaksi hyvä tai erinomainen.

Sitaatti

”Sivustolla on monta tehtävää: olla eritasoisen tiedon välityskanava yhtä hyvin rakennusteollisuuden asiakkaille, suunnittelijoille ja arkkitehdille kuin kodin ja puutarhan kunnostajille sekä sisustajille”. Markkinointiviestinnästä vastaava Johanna Kankkunen, Finnforest.

TIETO

Tieto on palveluyhtiö, joka tarjoaa tietotekniikka-, tuotekehitys- ja konsultointipalveluja. Noin 16 000 asiantuntijaamme tekevät meistä yhden johtavista tietotekniikan palveluyrityksistä Pohjoismaissa ja tie¬tyillä segmenteillä globaalin markkinajohtajan. Olem¬me erikoistuneet alueisiin, joilla asiakkaiden liike¬toiminnan ja tarpeiden tuntemuksemme on syvintä. Vahva asiakaskeskeisyys ja sähköisten palveluiden asiantuntemus erottavat meidät kilpailijoistamme.

www.tieto.com

Lisätietoja: Joonas Makkonen, joonas.makkonen@tieto.com . www.tieto.com Suomi ei pärjää johtamisen evoluutiossa

Jaa verkossa: