Toiseksi paras aika on nyt

Nyt on viimeistään tullut selväksi, että kaikki mikä voidaan digitalisoida, digitalisoidaan. Kaikilla toimialoilla kehitystä on tietenkin tutkittu aina viime vuosituhannen puolelta asti, mutta jarrumiehiä ja jarrunaisia on riittänyt pilvin pimein.

Graafisen teollisuuden alalla on julkisuuteen saatettu seuraavia lukuja ja niiden pohjalta tehtyjä ennusteita. Voidaan niiden valossa sanoa, että paras aika on jo mennyt, mutta toiseksi parasta aikaa eletään juuri nyt.

Digitaalisten tulosteiden määrä oli v. 2016 kokonaisvolyymista kolme prosenttia. Ennusteiden mukaan v. 2026 vastaava luku on 16 prosenttia. Tämä ei kuulosta vielä kovin dramaattiselta, mutta kun katsotaan tilausmääriä, ollaan jo paljon vaikuttavampien lukujen parissa. V. 2016 tilauksista oli digiä 37 prosenttia, mutta 2026 jo 79 prosenttia tilauksista liittyy digitaaliseen painamiseen.

Kysymyksessä on valtava muutos, joka vaikuttaa alalla ihan kaikkeen. Ei voi ajatellakaan, että kasvavista tilausmääristä selvitään entisellä tavalla.

Sama tendenssi näkyy kyseisellä kymmenvuotiskaudella myös kaupallisen painamisen liikevaihtoluvuissa. 2016 liikevaihdosta 16 prosenttia tuli digitaalisesta painamisesta, ja 2026 luku on jo ennusteiden mukaan 36 prosenttia. Ja, mikä tärkeintä, silloin viivan alle jäävästä painotalon tuloksesta jo 65 prosenttia tulee digistä.

Vanha kiinalainen sananlasku sanoo, että paras aika istuttaa omenapuu oli kymmenen vuotta sitten. Toiseksi paras aika on nyt. On digitalisoitava kaikki mikä vain voidaan digitalisoida. M.O.T.

Pertti Jokinen